Betonihommia


Koska viikonloppurakentaminen ja saari, niin olen tehnyt mahdollisimman paljon etukäteisvalmisteluja kotosalla. Tällä kertaa varustauduin anturoiden valamiseen nikkaroimalla jonkinlaisen määrän 60x60cm anturamuotteja vajaasärmäisestä laudasta (niitä kaksi päällekkäin, niin saadaan riittävä 20cm korkeus). Osan anturoista voi valaa suoraan kaivettuihin kuoppiin mutta jokunen jää maan pinnalle ja tarvitsee muotin. Lisäksi hain harjaterästä, jonka pilkoin 50cm palasiksi ja hitsasin ristikot jokaisen anturan raudoituksiksi. 


Kaikkea rakennusroinaa en sentään kannata kuljettamaan kotoa asti, joten tilasin paikallisesta K-Raudasta aimo kasan kuivabetonisäkkejä, pilariharkkoja ja harjaterästä valmiiksi rannalle. Kun viikonloppu koitti, alkoi taas ankara veneilyrumba. Perämoottori lähti reissuun peräkontissa kumollaan, jolloin siihen iski paha karma enkä saanut sitä koko viikonloppuna käyntiin. 

Soutaminen onnistui jalat suorana betonisäkkien päällä, mieli oli tyyni kuin järven selkä ja kakkosvene lipui nätisti hinauksessa - betonikuormassa sekin. Vaikka kuivabetonisäkit ovat raskaita, ne siirtyivät paljon nätimmin veneeseen ja sieltä pois kuin sangossa oleva murske. Mielen tyyneys oli kuitenkin ohimenevä ilmiö sen jälkeen kun sain ensimmäisen veneen tyhjättyä ja vedin seuraavan rantaan. Nimittäin tämä toinen vene oli kyntänyt sen verran syvällä, että sen kelluntasäiliöissä ollut vesi oli pulpunnut veneen pohjalle kastellen kaikki alimmat säkit. Ja kun tuollainen paperinen säkki kastuu, sen nostaminen syliin on kuin nostaisi 25kg vatkulia. Veneestä oli siis tuloillaan anturamuotti.


Aah, onpa tämä kuivabetonin kanssa veneily sitten mukavaa puuhaa... 

...not!

Pelastin mitä pelastettavissa oli mutta liki kymmenen säkkiä oli täysin tai osittain mennyttä kalua. Ja tokihan vene oli tyhjättävä ja pestävä ennen kuin betoni jämähti. Anteeksi vain järven kaikki kalat jos saitte näihin aikoihin tavallista emäksisempää ja pahemman makuista vettä kiduksiinne. Mantereen puolella enomies ystävällisesti keskeytti paljuhetkensä ja suoritti veneelle loppuhuuhtelun samalla kun itse jatkoin säkkirallia yhdellä menopelillä.

No onhan tässä kuitenkin tunnelmaa

Illan jo pimentyessä 22:20 oli kaikki säkit lopulta saaressa


Pikku hiki taisi kuitenkin tulla tämänkin illan kuskauksissa, ja vaatteet saivat harmaan sävyjä


Aamulla kuljetushommat jatkuivat hieman kiinteämmällä tavaralla. Käytännössä tästä kuormasta tarvittiin viikonloppuna vasta harjateräksiä, sillä niitä oli pätkittävä ja taitettava pilareiden tartunnoiksi anturoiden sisälle.



Talkooväki saapui jälleen hommiin ja betonimylly saatiin pyörimään. Koska tontilla ei vielä ole omaa sähköä, niin olen tehnyt 100m pitkän jatkoroikan ja vetänyt sen saaren toiselta puolelta, jonne sähköä tulee. Onneksi myllyni toimii valovirralla.


Aikamoinen sotku työmaalla. Mutta tärkeintähän on, että homma on hanskassa eikä hanskat ole hukassa.


Anturavalu suoraan monttuun ja tartuntateräkset pystyssä

Valu anturamuottiin maan pinnalla. Kuvassa myös taidokkaasti hitsattu raudoitus.


Anturoiden päälle viriteltiin muovit estämään betonin liian nopeaa kuivumista (aivan niin kuin se näillä lämpötiloilla olisi uhkana...)

 

Kommentit

  1. Hyvä vinkki tuo, että laittaa muovit estämään nopean kuivumisen. Onnistuiko tuo perämoottorin korjaus ollenkaan? Meillä keväällä edessä Honda perämoottorihuolto, se nimittäin ollut myös käyttökelvottomana hetken aikaa. Toivotaan, että se saataisiin kuntoon.
    https://www.venetelakka.net/palvelut/venehuolto/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ikkunanpieliä näpräilemässä

Ensilöylyt!

Valmis mökki?